Datové schránky
Od 1.7.2009 budou právnickým osobám (zapsaným v OR) a orgánům veřejné moci zřízeny datové schránky určené ke komunikaci s úřady. Jejich používání bude pro výše zmíněné subjekty od 1.7.2009 povinné. Pořízení datové schránky nařizuje zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů.
Datovou schránku si však mohou dobrovolně zřídit i fyzické osoby. Stačí jen poslat žádost na Ministerstvo vnitra a do 3 dnů bude vyřízena.
Co je datová schránka?
Datová schránka je jakési elektronické úložiště, které je určeno k doručování dokumentů orgánů veřejné moci a naopak k provádění podání vůči nim. Tento způsob komunikace nahrazuje klasický způsob doručování v listinné podobě.
Komunikace tedy bude probíhat elektronicky, tedy rychle a levně. Zásilka bude vždy doručena, žádný dopis se nikdy neztratí.
Co bude datová schránka zajišťovat?
- Odesílat zprávy
- Přijímat zprávy
- Zjišťovat stavy odeslaných zpráv
- Přijímat doklady o dodání a doručení
- Ověřovat, zda adresát má datovou schránku
- Pracovat s elektronickými formuláři
Datová schránka a Czech POINT
Pracoviště Czech POINTu budou zprostředkovávat zájemcům přístup do jejich datové schránky. Pracovník Czech POINTu klientovi za poplatek dokument z datové schránky vytiskne nebo jej v opačném případě zkonvertuje do elektronické podoby, opatří elektronickým podpisem a odešle příslušnému orgánu veřejné moci.
Více informací naleznete na www.datoveschranky.info nebo na bezplatné telefonní lince 270 005 200.